Časté dotazy

Rezervace letenky

Jak se dozvím, že mám letenku rezervovanou?

Po dokončení rezervace vám nejpozději do 2 hodin přijde potvrzovací e-mail. Proto je potřeba vyplnit při rezervaci e-mail, který skutečně používáte.

Stále mi nepřišel potvrzovací e-mail. Mám letenku rezervovanou?

Zkontrolujte v e-mailu složku se Spamy a Hromadné. Pokud ho nenajdete ani tam, kontaktujte hned naši zákaznickou podporu na chatu nebo telefonu. Je možné, že při zadávání e-mailu došlo k překlepu a je potřeba ho opravit.

Co když cestujeme ve větší skupině?

Maximální velikost skupiny je 9 osob. Rezervaci musíte provést pro všechny členy skupiny najednou. Samostatné rezervace nelze později sloučit do jedné. Všechny letenky pak musíte najednou i zaplatit, jinak propadne rezervace všech.

Platba

Jak můžu za letenku zaplatit?

Letenku můžete zaplatit několika způsoby:

  • Platební kartou – přes zabezpečenou platební bránu hned při rezervaci

  • Převodem z účtu – platbu je obvykle nutné odeslat, aby byla na účet připsána téhož dne do 21.00 h nebo podle splatnosti faktury, která vám přijde e-mailem

Jak a kde svou letenku dostanu?

Letenka vám přijde v elektronické podobě na e-mail, který jste uvedli v rezervaci. Letenku nemusíte tisknout. Abyste se dostali do letadla, potřebujete pouze vytištěný palubní lístek, který získáte na základě letenky po odbavení – buď samostatně online nebo na letišti. Letenku si ovšem můžete vyzvednout i na naší provozovně.

Pokud nemám cestou na letiště palubní lístek, co tedy budu ukazovat u odbavovací přepážky?

Na letišti je možné získat palubní lístek také ještě na odbavovací přepážce nebo u odbavovacích automatů. Na přepážce se prokážete cestovním dokladem uvedeným v objednávce. U automatů zahájíte odbavení vložením rezervačního kódu.

Proč musím letenku zaplatit ještě dnes do 21.00 h? Není to chyba?

Danou cenu letenky lze garantovat vždy jen v ten samý den. Proto je potřeba, aby peníze na účet přišly do této doby, jinak rezervace neproběhne. Pokud se obáváte, že převod nebude dostatečně rychlý, platební karta to jistí.

Pokud za letenku nestihnu zaplatit včas, lze datum splatnosti prodloužit?

Datum splatnosti prodloužit nejde, protože pak nemůžeme garantovat tutéž cenu letenky. Ale naše zákaznická podpora může zkusit rezervaci zopakovat. Kontaktujte je přes chat nebo telefonicky.

Letenka a odbavení

Je důležitější letenka, nebo palubní lístek?

Letenka slouží jako potvrzení vašich letů a obsahuje instrukce pro odbavení a přestupy. Na jejím základě získáte po odbavení palubní lístek. Ten musí být na rozdíl od letenky vždy vytištěný a pouze s ním vás pustí do letadla.

Co je to online odbavení (check-in)?

Pokud jde u vašeho letu udělat online check-in, dozvíte se to ze zakoupené letenky. Odbavit se tak můžete sami a vyhnete se stání ve frontě na letišti. Nezapomeňte si ale palubní lístek, který po odbavení budete mít, vytisknout a vzít ho s sebou.

Co když se musím nechat odbavit na letišti?

Pokud se nemůžete předem sami odbavit online, najděte na letišti odbavovací přepážku své letecké společnosti. Tam vám zavazadla odbaví na základě vaší elektronické letenky.

Kolik hodin před odletem musím být na letišti?

Záleží na konkrétním letišti a lince. Standardně by ale mělo stačit přijet ke vchodu na letiště 2 hodiny před odletem na evropských linkách a na zaoceánských linkách raději 3 hodiny před odletem. Pokud využijete on-line check-in, můžete i později, ale vždy s dostatečným předstihem tak, abyste se na správný gate dostali včas.

Stačí mi pro vstup do letadla jen palubní lístek v mobilu?

U nízkonákladových linek stačí ukázat lístek z mobilního telefonu. Do letadel ostatních aerolinií vás pustí jen s vytištěným palubním lístkem.

Posunuli mi let. Co mám dělat?

Pokud změna letu neohrožuje žádný váš další spoj, budete muset změnu vydržet. Pokud byste ale nestihli přestup a další let, obraťte se pro pomoc na naši zákaznickou podporu.

Víza, očkování a doklady

Kde zjistím, jestli potřebuju vízum?

Kompletní přehled najdete na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR. Na stránce pod mapkou v pravém horním rohu si z nabídky vyberte zemi, do které letíte, a přejděte na téma Cestování. Zobrazí se vám aktuální doporučení a varování včetně nabídky Víza. Pokud si stále nejste jistí, kontaktujte přímo velvyslanectví dané země.

Je pravda, že potřebuju vízum i kvůli přestupu?

Před rezervací si zjistěte, kterými státy prolétáte. Pokud na své cestě přestupujete a musíte opětovně nechat odbavit svá zavazadla, vystupujete z tranzitní zóny a ocitáte se na území cizí země, do které možná potřebujete vízum. Pokud to tak je, musíte si ho předem zajistit.

Kde se dozvím, jestli potřebuju očkování?

Kompletní přehled najdete na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR. Na stránce pod mapkou v pravém horním rohu si z nabídky vyberte zemi, do které letíte, a přejděte na téma Cestování. Zobrazí se vám aktuální doporučení a varování včetně nabídky Zdravotnictví s informacemi o nutných a doporučených vakcínách. Pokud si stále nejste jistí, kontaktujte přímo velvyslanectví dané země.

Můžu letět jen s občankou nebo řidičským průkazem?

Pokud letíte v rámci Evropské unie, měl by platný občanský nebo řidičský průkaz stačit. Některé členské země mají ovšem svá pravidla, proto si předem ověřte, jestli nepotřebujete pas, na stránkách velvyslanectví dané země nebo na webu Ministerstva zahraničních věcí ČR. Na stránce pod mapkou v pravém horním rohu si z nabídky vyberte zemi, do které letíte, a přejděte na téma Cestování. Zobrazí se vám aktuální doporučení a varování včetně nabídky Víza.

Zavazadla

Jaký je rozdíl mezi příručním a odbaveným zavazadlem?

Příruční zavazadlo je takové, které si každý cestující, kromě kojenců, může vzít s sebou na palubu. Jeho maximální povolené rozměry a hmotnost jsou různé pro každou leteckou společnost (obvykle 6–12 kg) a dozvíte se je z letenky. Odbavené nebo také podpalubní zavazadlo odevzdáte před odletem na přepážce své letecké společnosti a cestuje v zavazadlovém prostoru letadla. V letadle k němu tedy nemáte přístup.

Jak poznám, jestli mám podpalubní zavazadlo v ceně letenky?

Počet, maximální velikost i hmotnost všech zavazadel, která máte v ceně letenky, vidíte už při rezervaci. Nízkonákladové aerolinky odbavená zavazadla v ceně letenky nemívají a je nutné se spokojit jen s příruční taškou nebo si za podpalubní zavazadlo připlatit při rezervaci nebo při online odbavení.

Vážně si musím zavazadla znovu vyzvednou a odbavit při každém přestupu?

Ne vždy. Pokud máte všechny lety na jedné letence a od stejné společnosti, vaše zavazadla se nejspíš jen přeloží z jednoho letadla do druhého. Pokud ale máte dvě oddělené letenky, zavazadlo si vyzvednout musíte a nechat ho znovu odbavit u společnosti zařizující druhý let. Výjimku tvoří lety do USA nebo s přestupem v nich. U nich si vždy musíte zavazadla vyzvednout, projít s nimi přes imigrační a pasovou kontrolu a pak je dát na univerzální zavazadlový pás. Informace, na kterých přestupech musíte zavazadla opět odbavit, jsou uvedené na vaší letence. Pro jistotu se můžete zeptat i na odbavovací přepážce na letišti.

Chci přepravit nadměrné nebo speciální zavazadlo. Můžu do každého letadla?

Pokud chcete přepravovat surfovací prkna, domácí mazlíčky, hudební nástroje, kola, sportovní vybavení nebo třeba křehké rukodělné výrobky, je potřeba jejich přepravu objednat ještě před odletem. Na letišti už je pozdě. Některé společnosti je nepřepravují vůbec, jiné s omezením. Kontaktujte naši zákaznickou podporu přes chat nebo telefonicky ještě před rezervací letenky.

Moje zavazadlo se zpozdilo nebo ztratilo. Mám nárok na kompenzaci?

Pokud vám letecká společnost ztratí, poškodí nebo zpozdí zavazadlo, může vám poskytnout náhradu v maximální výši přibližně 33 000 Kč. To ovšem platí jen tehdy, pokud letecká společnost nepodnikla veškerá nezbytná opatření k zabránění škodám nebo pokud je nebylo možné provést. Poškození zavazadla musíte nahlásit nejpozději do 7 dní od jeho přijetí. Stížnost na zpoždění zavazadla můžete podat nejpozději do 21 dní. Stížnost musíte podat přímo u aerolinky na letišti.

Co si s sebou nemůžu vzít na palubu?

Samozřejmě nebezpečné věci jako stlačené plyny, zápalné látky, zbraně, zapalovače, ostré předměty nebo sportovní vybavení jako golfové hole, baseballové pálky, koule na bowling, tága, hokejky a lyžařské hůlky. Není moc vhodné ani vlastní jídlo, protože můžete narazit na vnitřní pravidla aerolinek nebo exportní a importní omezení země, do které letíte.

Co můžu mít v příručním zavazadle na palubě?

U sebe můžete mít léky (tablety) v množství přiměřeném pro osobní použití. Speciální léky jako inhalátory nebo injekce je ale třeba mít v originálním balení a s lékařským předpisem v anglickém jazyce.

Můžu si do příručního zavazadla vzít pití nebo pleťovou vodu?

Na palubu si můžete vzít maximálně 1 l tekutin na osobu. A to ještě rozdělený do obalů ne větších než 100 ml. Pokud si například hodláte vzít šampon v lahvi o objemu 250 ml, i když je v něm šamponu jen na dně, bezpečností kontrolou na letišti neprojde a zabaví vám ho. Po projití kontrolou si ale můžete koupit pití na letišti a to si na palubu vzít.

Vážně elektronika ruší navigační systémy? Můžu s sebou mít notebook?

Elektronika, jako jsou notebooky, fotoaparáty a mobily, letadlu neublíží a může zůstat v příručním zavazadle. To už ale neplatí o bezdrátové myši, bluetooth sluchátkách, laserovém ukazovátku a radio vysílačích. Omezení se mohou týkat i lithium-iontových baterií, které vaši elektroniku pohánějí. Pokud mají výkon více než 100 Wh, možná nebudou smět na palubu.

Můžu si zavazadlo zamknout, nebo ho budou prohledávat?

Většina podpalubních zavazadel projde odbavením, aniž by je zaměstnanci letiště otevřeli. Vaše zavazadlo ale může být kdykoli prohledané. Pokud si ho chcete zamknout, pořiďte si zámek, který bezpečnostní služba letiště umí otevřít, například Travel Sentry. Jinak riskujete, že se vám zavazadlo vrátí poškozené nebo se zpožděním.

Cestování s dětmi

Je pravda, že dítě může letět samo pod dozorem letušky?

Jde o zpoplatněnou službu a je nutné ji objednat předem, ale ano. Probíhá to tak, že pracovník aerolinky si dítě na letišti převezme a provede ho všemi kontrolami až na palubu. Tam má dítě v péči letecký personál. Po přistání je dítě opět v doprovodu zaměstnance letecké společnosti provedeno letištěm a předáno osobě, která byla předem uvedena jako příjemce. Tato služba je zpravidla povinná pro děti ve věku 5–12 let, které cestují samy nebo bez zákonného zástupce. V případě zájmu se obraťte na naši zákaznickou službu, která vám poradí a pomůže vybrat let.

Můžu jako samotný dospělý vzít na palubu více než jedno batole?

Jako samotná dospělá osoba můžete cestovat i se 2 dětmi do 2 let. Jednomu z nich ale musíte koupit letenku jako pro dítě do 12 let, aby mělo nárok na sedadlo. Z bezpečnostních důvodů totiž není možné, aby během letu jeden člověk držel dvě děti. Úplnou výjimku pak mají některé aerolinky, třeba British Airways, které požadují, aby s každým batoletem cestoval alespoň 1 dospělý.

Může mít dítě do 2 let vlastní příruční zavazadlo?

Bohužel ne. Všechny věci, které během letu bude potřebovat, musíte vměstnat do svého. Právo na palubní zavazadlo mají až děti starší 2 let.

Můžu si na palubu vzít jídlo pro dítě?

Pokud cestujete s dítětem do 2 let, můžete si na palubu vzít mateřské mléko a kojeneckou výživu v libovolném objemu. Bezpečnostní kontrola vás nicméně může požádat, abyste oboje v její přítomnosti ochutnali.

Cestování s domácími mazlíčky

Musím si let se zvířetem zajistit předem?

Letecká společnost vám nejdřív musí potvrdit, že zvíře může přepravit. Do poznámky rezervace je nutné uvést informace, jako jsou rozměry přepravky v cm, celkovou váhu zvířete s přepravkou, rasu (pokud jde o psa). Aerolinka může odmítnout zvíře přepravit. Proto raději rezervaci zaplaťte až poté, co vám společnost přepravu mazlíčka potvrdí. Pokud berete na výlet svého miláčka, obraťte se na naši zákaznickou podporu, pomůžou vám vše zařídit.

Jaké doklady musí zvíře mít, aby mohlo letět?

Každé zvíře musí mít vlastní platný cestovní pas (pet passport), který musí obsahovat očkování proti vzteklině a jakákoli další, která jsou vyžadována pro vstup do země. Zvíře také musí být očipované od veterináře.

Cestuje zvířátko vždycky se mnou na palubě?

Každá letecká společnost má svá pravidla. Na palubě obvykle cestují psi a kočky o maximální váze 5–8 kg včetně certifikované přepravky. Přepravka musí mít nepromokavé dno a zvíře v ní musí mít možnost se postavit a otočit. Za přepravku se nepovažuje taška ani tzv. soft bag. Větší mazlíčci cestují v podpalubí, a to jen za předpokladu, že v něm lze při letu udržet takovou teplotu, aby zvíře netrpělo zimou.

Můžu s mazlíčkem cestovat do kterékoli země?

Vždy si důkladně prověřte, za jakých podmínek můžete zvíře do země přivézt. V některých státech stačí mazlíčkovi pas a očkování, v jiných musí projít karanténou nebo musí splnit speciální podmínky.


Tagy

žádné tagy

Kategorie

žádné kategorie